مقالات

29

طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان

طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان

در شکار استعداد ها، شرکت های زیرک به خوبی می دانند که فضای اداری شان، هم یکی از عناصر تشکیل دهنده ی استراتژی جذبشان است و هم  پلتفرمی که می توانند از آن برای تقویت فرهنگ خود استفاده کنند.  یکی از راه های طراحی فضای کاری به گونه ای که تبدیل به مزیتی رقابتی شود این است که ببنیم کارمندان ما دقیقاً به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی خوشحالشان می کند.

       به عنوان یک کمک در این زمینه می توانید به نظریه ی سال 1950 آبراهام مازلو در مورد انگیزه های انسانی و هرم سلسله مراتب نیازهای وی فکر کنید. چطور چیزی مثل طراحی محل کار می تواند به برطرف کردن این نیازها کمک کند؟ پاسخ این سؤال برای کمک به سازمان ها در طراحی فضای کار به گونه ای که مورد علاقه ی کارکنان قرار گیرد مسئله ای اساسی است. هرچه باشد، همان قواعدی که برای انسان ها کاربرد دارد، در طراحی برای انسان ها نیز باید مد نظر قرار بگیرد. چهار نکته ی مهم در طراحی فضاهای کاری را می توانید در ادامه بخوانید:

1-  کارکنان خود را از عذاب گرسنگی نجات دهید


       با اینکه این روزها دیگر کمتر سازمانی پیدا می شود که فکری به حال نیازهای اولیه ای نظیر هوا، آب و سرپناه کارکنان خود نکرده باشد، فـراهم کردن غـذا برای آنها معمولاً به عمد یا غیر عمد از قلم انداخته می شود. برخی از مدیران ادعا می کنند مزایای فراهم کردن ناهار برای کارمندان، از هزینه های آن کمتر است. اما گذشته از دور نگه داشتن ذهن کارمندان از عذاب گرسنگی، تأمین غذای آنها نشان می دهد که شما به فکر رفاه آنان هستید. این به نوبه ی خود حس همدلی قدرتمندی در کارکنان شما پدید می آورد و آنان را به حامیان شما تبدیل می کند.

       کارکنان شما نیز مثل خانواده ای که هنگام صرف ناهار دور هم جمع می شوند، در غذاخوری محل کار خود گرد هم می آیند. بنابراین چنین فضایی باید بازتاب دهنده ی یک میزبان مهمان نواز باشد. علاوه بر این، مواردی مثل یک میز غذاخوری و صندلی های راحت، حس و حال فضا را بهبود می بخشد و کارکنان را به جای سپری کردن وقت استراحت خود در بیرون از محل کار، به ماندن در داخل این فضا ترغیب می کند.

سازمان هایی که منابع محدودی دارند لازم نیست برای تأمین نیازهای کارمندان خود مثل دفتر گوگل در شیکاگو به کافه تریای بزرگ و غذای مجانی در تمام طول روز روی بیاورند. حتی می شود برای سیر کردن کارکنان خود، آشپزخانه ها را با میان وعده های سالم، ارزان قیمت و میوه پر کرد. کارمند گرسنه، کارمند رضایتمندی نخواهد بود. به سیر نگه داشتن شکم کارکنان خود به چشم سرمایه گذاری روی بازده آنها نگاه کنید.

2- به آنان احساس تعلق ببخشید


       اغلب سازمان ها متوجه این موضوع شده اند که شادابی و مزایای موجود در محیط کار، برای مزیت رقابتی شان اهمیتی حیاتی دارد. اما طراحی فضای کار بخشی از این معادله است که تا کنون چندان به آن پرداخته نشده است. با این حال نیازهای کارکنان نباید به چنین سرنوشتی دچار شوند؛ با توجه به اینکه این دو اغلب از یکدیگر جدا نیستند.

       رئیس بخش نیروی انسانی یک سازمان موفق به تازگی در این مورد تشبیه جالبی کرده است. او می گوید: «اگر از جلوی رستورانی رد شوید و ببینید پر از مشتریان شاد و سرحال است که در حال خنده و شادی هستند، احتمالاً حاضرید در صف انتظار آن منتظر شوید و در نهایت پول بیشتری در آن هزینه کنید. در حالی که رستوران دیگری در همان نزدیکی همان سرویس را با قیمتی نازل تر ارائه می کند؛ با این تفاوت که مشتری زیادی ندارد و حال و هوایش به گرمی و شادابی رستوران اول نیست »

       خلق یک فضای کاری موفق نیز از همین قاعده پیروی می کند. با ایجاد حسی جمعی، کارکنان شما احساس تعلق بیشتری به محل کار خود خواهند داشت و این، به سازمان شما مزیت رقابتی می بخشد. جای تعجب نیست که کارکنان سازمان های موفق، همیشه از «خانواده»ی کاری خود صحبت می کنند. در واقع ارتباطات اجتماعی درست و واقعی در سازمان، می تواند از جدا شدن نیروی کار شما جلوگیری کند.

       با این تفاسیر، سازمان ها چگونه می توانند این حس انتزاعی تعلق جمعی را در طراحی فضای کاری خود به کار بگیرند؟ فضاهای باز برای تعامل، آشپزخانه هایی به سبک آشپزخانه های خانگی، و فضاهایی کافه مانند که کارکنان بتوانند در آن جمع شوند و با یکدیگر معاشرت کنند ارزش این سرمایه گذاری را دارندو راه ساده ای برای تقویت این احساس تعلق در میان کارمندان پیش پای آنان قرار می دهد.

3-  عزت نفس و اعتماد به نفس آنان را تقویت کنید


        کارمندان سازمان ها شاید به این موضوع اذعان نکنند، اما اعتماد به نفس و احترام به نفس دو نمونه از اساسی ترین نیاز های بشر هستند و استخدام یکی از اصلی ترین پیش نیاز های این دو محسوب می شود؛ چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی. اعتماد به نفس از «اختیار» در یک محدوده ی خاص می آید و اختیار از فرهنگی ناشی می شود که به نام پیشرفت، اشتباهات کارکنان را بر سر آنان نمی کوبد. احترام نیز زائیده ی قدردانی است، هم از طرف مدیران، و هم از طرف همکاران.

      سازمان ها باید از فناوری ها و فرایندهایی بهره بگیرند که تسهیل کننده ی بازخوردهای مثبت باشند. پلتفرم نظرسنجی کوتاه Tiny Pulse نمونه ای از چنین فناوری هایی است که به کارفرماها اجازه می دهد احساسات اعضای تیم خود را دنبال کنند. وقتی سازمان ها قدم هایی واقعی در زمینه ی اعتماد و احترام بردارند، کارکنان آنها خواهند فهمید که برای نظرات و احساسات آنها ارزش قائل می شوند. این به نوبه ی خود اعتماد به نفس و بهره وری کارکنان را تقویت خواهد کرد.

       ما در طول دوران زندگی، در محل کار خود وقت بیشتری می گذرانیم تا خانه. درک این تعهد زمانی برای خلق محیطی که کارمندان بتوانند در آن شکوفا شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند حیاتی است.

       سازمان ها با استفاده از یک منبع موجود مثل فضای دفتر کار، و طراحی آن بر اساس هرم نیازهای اساسی انسانی، استعداد های درخشان خود را حفظ خواهند کرد و محیطی مناسب برای شکوفایی آنان در اختیارشان قرار خواهند داد. 

تعداد امتیازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (253)
کد خبر: 48
  • طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان
  • طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان
  • طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان
  • طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

پانل تغییر سبک

رنگ اصلی را انتخاب نمایید

تغییر رنگ و اندازه پوسته

کامپیوتر تبلت موبایل